Ooops – kom ihåg Murphys lag!

Regeringen vill satsa 230 miljarder på höghastighetsbanor för snabbåg mellan Stockholm, Götebog och Malmö. Tidigare har Liberalerna, Sverigedemokraterna och Moderaterna sagt nej till höghastighetstågen med motiveringen att det kostar för mycket, tar för lång tid att bygga och inte är samhällsekonomiskt lönsamt. (Det är nog första gången som jag håller med SD.) Centerpartiet och Kristdemokraterna har fortfarande inte tagit ställning.

Jag säger bara ett enda ord: Hallandsåstunneln23 år (!) efter första spadtaget, och en miljöskandal av gigantiska mått, invigdes tågtunneln genom Hallandsåsen den 8 dec 2015, alltså för snart ett år sedan. Slutnotan på nära elva miljarder kronor blev tio gånger högre än först beräknat. Tidsvinsten när man färdas genom åsen i stället för runt och över är ynkliga 13 minuter.

Kommer de planerade höghastighetsbanorna också att kosta tio gånger mer än planerat? Vilket i så fall blir svindlande 2.300 miljarder. Jag kommer osökt att tänka på en läsvärd bok som jag har någonstans (kan ev. vara ”Murphys lag”) som bl a visade att politiker/beslutsfattare lade ner väldigt mycket mer tid på att diskutera och fatta beslut om små penningsummor än om riktigt stora belopp. 

(Murphys lag säger, i olika tolkningar, att ”Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall.” Murphys lag kallas även ”Lagen om alltings jävlighet”. Ett citat jag fick upp när jag googlade på Murphys lag handlade till och med om tåg: ”När du äntligen ser ljuset i den mörka tunneln så upptäcker du att det är tåget som rusar mot dig.”) 

Jag vill säga ett par saker till om tåg: när det vanliga tågtrafiken i Sverige fungerar som den ska, oavsett is och snö, nedfallna kontaktledningar och träd, skador på lok/vagnar, signalfel, sprickor i rälsen mm mm – kan de kanske börja fundera på höghastighetståg! Jag vet inte hur många människor som är beroende av lokala tåg för resor till och från sina arbeten eller skolor, men de är oerhört många, varje dag! Höghastighetståg är inte till för vanliga människor.

Och utöver själva banorna och tunnlarna kommer snabbtågen att bli svindyra i inköp. Och investeringar i infrastruktur blir inte heller några småsummor.

Allt detta tänkte jag på när jag i dag läste på nätet om skandalerna kring Nya Karolinska Sjukhuset. NKS har en tioårig historia sprungen ur en utredning som visade att det skulle kosta ca 10 miljarder kronor att renovera och modernisera nuvarande Karolinska. Konsulter kom att styra hela processen och på tre år, från beslutet att upphandla till tilldelning av uppdraget, uppgick konsultkostnaderna till 154 miljoner kronor! Konsulter från företaget PWC kom att spela en central roll. De påstod att med OPS-modellen (Offentlig Privat Samverkan) så minskade risken för förseningar och fördyringar och fler företag skulle vara intresserade av att delta i själva upphandlingen – de fick fel på alla punkter. Skanska och Innisfree tilldelades år 2010 den förmånliga upphandlingen utan konkurrens och dessutom ville man ha skattebefrielse. Den så kallade Luxleaks visar att 590 miljoner kronor som betalats ut av landstinget skulle slussas vidare till brevlådeföretag i Luxemburg, för att undvika skatt.

OPS-modellen har varit på tal även i fråga om höghastighetsbanorna – och den uppfanns inte för att spara pengar åt skattebetalarna…

2 comments ↓

#1 Kalle Byx on 11.16.16 at 09:59

Tänkvärt. Bra skrivet. Fast jag har fått för mig att höghastighetståg kan vara bra alternativ till flyg. Fast inte till vilket pris som helst.

#2 Kalle Byx on 11.18.16 at 10:38

Ack ja.

Leave a Comment